Cytat miesiąca

.

"Li­tera­tura jest przez­naczo­na
do zat­rzy­mania cza­su
w je­go niszczącym biegu."


Jan Parandowski

 

Partnerzy

wfosigwBURSA
Samorządu Województwa Łódzkiego
w Sieradzu

 

Poradnia
Psychologiczno - Pedagogiczna
w Sieradzu

image003

KBiIN

...

 15

 

pi bp
 

Wspomaganie Placówek Oświatowych

Ogólna informacja dotycząca organizowania i prowadzenia wspomagania szkół i placówek oświatowych
w roku szkolnym 2016/2017

W podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym na pierwszym miejscu znalazło się upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

Oznacza to, zatem kontynuację wcześniejszych działań prowadzonych w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych.Cieszy fakt, że to szkołę i bibliotekę uznaje się za miejsca, w których kształtuje się przyszłych czytelników.

Realizacja kierunku numer jeden to „kolejna szansa na pokazanie ogromnego potencjału bibliotek pedagogicznych”. Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego obejmują: w zakresie kontroli w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych: „Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej.”

W związku z powyższym Biblioteka Pedagogiczna w Sieradzu wraz ze swoimi filiami będzie kontynuowała zadania w zakresie procesu wspomagania szkół i placówek oraz pracujących w nich nauczycieli zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz.U. 2013 poz. 369).

Obowiązkiem biblioteki będzie:

  1. Organizowanie i prowadzenie wspomagania bibliotek szkolnych polegające na:
    1. Zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań, mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących:
      1. pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
    2. ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
    3. zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
    4. wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania i opracowanie wniosków z ich realizacji;
  1. Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności przez wymianę doświadczeń.
  2. Upowszechnianie czytelnictwa wśród użytkowników biblioteki i uczniów wszystkich rodzajów szkół.
  3. Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
  4. Pomoc nauczycielom zasadniczych szkół zawodowych realizujących kształcenie dualne w ramach praktycznej nauki zawodu.
  5. Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej dla nauczycieli.
  6. Prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli poprzez pogłębianie wiedzy merytorycznej.
  7. oskonalenie warsztatu pracy, organizacji i zarządzania biblioteką szkolną i pedagogiczną – wymiana doświadczeń.
  8. Prowadzeniu działalności edukacyjnej i kulturalnej poprzez organizowanie konkursów plastycznych, literackich, recytatorskich, spotkań autorskich, wystaw okolicznościowych i promujących twórczość nauczycieli.
  9. Upowszechnianie dobrych praktyk.

 


 

Ogólna informacja dotycząca organizowania i prowadzenia wspomagania szkół i placówek oświatowych
w roku szkolnym 2015/2016

Dnia 19 kwietnia 2013 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz.U. 2013 poz. 369). Celem zmian wprowadzonych przez rozporządzenie jest szersze włączenie bibliotek pedagogicznych do procesu wspomagania szkół i placówek oraz pracujących w nich nauczycieli w szczególności dostosowanie zadań i form działania bibliotek pedagogicznych do modernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli.

Pedagogiczna Biblioteka w Sieradzu rozszerza zakres realizowanych działań o nowe zadania:

  1. Organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej
  2. Organizowanie i wspomaganie bibliotek szkolnych w zakresie organizacji i zarządzania bibliotekami.
  3. Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.

Nowoczesne wspomaganie szkół i placówek oświatowych w Bibliotece Pedagogicznej w Sieradzu obejmuje:

1. Kierunki realizacji polityki oświatowej:

Minister edukacji narodowej ustanowiła rok szkolny 2015/2016 Rokiem Otwartej Szkoły – otwarta szkoła to taka, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport, środowiska lokalne, potrafi korzystać z tego, co ją otacza. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2015/2016 to:

  • Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.
  • Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
  • Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.

 

2. Obszary i formy współpracy

  • Popularyzacja kultury czytelniczej.
  • Popularyzacja edukacji czytelniczej - rozwijanie wiedzy na temat dostępnych zasobów informacyjnych np. polskich bibliotek cyfrowych oraz kształcenie kompetencji czytelniczych, niezbędnych do odbioru tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych.
  • Popularyzacja edukacji informacyjnej - kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcji oraz analizy informacji.
  • Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w pracy biblioteki szkolnej.
  • Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauczaniu przedmiotów nieinformatycznych.
  • Bezpieczeństwo w sieci – przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z korzystania sieci.  

 

3. Działania Biblioteki Pedagogicznej w Sieradzu w kierunku wspomagania bibliotekarzy szkolnych

  • Prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy poprzez pogłębianie wiedzy merytorycznej.
  • Doskonalenie warsztatu pracy, organizacji i zarządzania biblioteką szkolną i pedagogiczną – wymiana doświadczeń.
  • Prowadzeniu działalności edukacyjnej i kulturalnej poprzez organizowanie konkursów plastycznych, literackich, recytatorskich, spotkań autorskich, wystaw okolicznościowych i promujących twórczość nauczycieli.
  • Upowszechnianie dobrych praktyk.
  • Promowanie aktywności artystycznej nauczycieli i uczniów z placówek oświatowych poprzez organizowanie wystaw, wernisaży itp.