Cytat miesiąca

.

"Nie pragnij wiedzieć wszystkiego,
ażebyś we wszystkim
nie był nieukiem."


Demokryt

 

 język na sprzedaż

„Język na sprzedaż: czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka”.
Jerzy Bralczyk
(Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004)

Czym jest język? To coś, co nas łączy, ale nie potrzeba do tego łączy. Język jest podstawą codziennego porozumiewania się, kontaktu z drugim człowiekiem, przekazywania próśb, poleceń, okazywania uczuć, budowania relacji. Każda sfera naszego życia funkcjonuje wykorzystując ogromne językowe możliwości. Wielkie znaczenie język ma także we wszelkiego rodzaju handlu, usługach, firmowym kontakcie człowieka z człowiekiem. Tak jak głosi słynny slogan „reklama jest dźwignią handlu”, tak język jest nieodłącznym narzędziem reklamy. Książka Jerzego Bralczyka w przystępny sposób pokazuje w jaki sposób reklama wykorzystuje zasoby językowe, po to, by osiągnąć zamierzony cel – sprzedać określony produkt, dotrzeć skutecznie do odbiorcy, zaintrygować klienta. Gry słowne stosowane w reklamach mają na celu zdobycie odbiorcy i przekonanie go do swojego produktu, a stosowane tu pytania czy twierdzenia tylko go upewniają, że danego produktu bardzo potrzebuje.

Autor podpowiada jak ma wyglądać komunikat reklamowy, by był atrakcyjny, jak wykorzystać metaforę, jak wykorzystać odpowiednią sugestię, by odbiorca ją zrozumiał, zapamiętał i zechciał dany produkt mieć. Z książki dowiemy się również jak to jest z poprawnością językową w reklamie, czy gramatyka polska ma tutaj znaczenie, nie zabraknie przypadków, stopniowania, trybów, liczb i wielu innych zawiłości, jak choćby szyku zdania. Czy to jest zatem książka tylko dla osób zajmujących się reklamą? Otóż nie, uważam, że każdy kto choć trochę interesuje się językiem, jego wpływem na nasze życie powinien z zainteresowaniem książkę lub wybrane rozdziały przeczytać. Oddziaływanie reklamy jest ogromne we współczesnym świecie, a jej siłą napędową jest język, bo dzięki niemu odbieramy komunikat, reagujemy na niego emocjonalnie (pozytywnie bądź negatywnie) i decydujemy czy dana oferta jest dla nas interesująca. Jak zatem rozszyfrować przekaz reklamowy? Zapraszam do lektury. Elżbieta Żłobińska BP Filia w Wieruszowie

 

 Elżbieta Żłobińska BP
Filia w Wieruszowie